zaterdag 19 november 2011

Tweede testopstelling 3D

Vandaag hebben we een nieuwe poging ondernomen om ons 3D-projectiesysteem werkend te krijgen.

We hebben het programma iz3D geïnstalleerd in plaats van Stereoscopic Player. Hiermee zijn we aan de slag gegaan maar opnieuw leek het alsof de beamers twee keer hetzelfde signaal uitstuurden. Het is normaal de bedoeling dat één beeld "normaal" wordt doorgestuurd en één beeld als het ware lichtjes wordt verschoven. Wanneer we dit ene beeld echter probeerden te verschuiven, verschoof ook het andere beeld.

Daarna zijn we op alle mogelijke manieren de instellingen van de beeldschermaansturingen gaan veranderen. Na een resem aan instellingveranderingen kregen we eindelijk een verschillend beeld uit de twee beamers.
Toch bleef het probleem hetzelfde: van zodra we een film of spel in 3D probeerden te bekijken werd opnieuw hetzelfde beeld door de twee beamers uitgestuurd.

Een ander probleem dat we gisteren hadden was ghosting. Dit is het fenomeen waarbij je met je linkeroog een deel van het beeld voor het rechteroog ziet. Dit is echter op te lossen door twee brilletjes tegelijk aan te doen (blijkbaar zijn de filters in de brilletjes niet sterk genoeg).

Gisteren dachten we nog dat het probleem zich waarschijnlijk bij het "silverscreen" bevond maar na opzoekwerk zijn we er van overtuigd dat dit niet het probleem kan zijn. Vele goedkope projectiesystemen maken ook gebruik van gewone zilververf in plaats van een duur echt silverscreen.

Een laatste probleem is het perfect afstellen van de beamers. De beelden voor het linker- en rechteroog moeten zo perfect mogelijk op elkaar geprojecteerd worden. Hiervoor moeten de beamers lichtjes onder hoek geplaatst worden. Het is onmogelijk om ieder plekje van de twee uitgangssignalen op elkaar te laten passen. Om een zo goed mogelijk resultaat te verkrijgen, zijn we overgeschakeld naar het naast elkaar zetten van de projectors en we projecteren nu van op een grotere afstand. Door deze maatregelen kunnen we de beelden al wat meer op elkaar leggen.

Voorlopig werkt de 3D-projectie dus nog niet daar we geen twee verschillende uitgangssignalen krijgen. De komende weken zullen we hiervoor een oplossing zoeken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten